лЩастя╗
Відверта розмова
Мета: допомогти учням зрозуміти складну філософську категорію, навчити бути щасливими.
Обладнання: телевізор, DVD-програвач, DVD-диск із фільмом лПлата наперед╗, цукерки лРомашка╗, плакати, компТютер, пісня групи лЩастя╗ Ц лСніг╗, пісня у виконанні Іво Бобула лВсе золото світу╗, музичний супровід (інструментальні композиції), книга Джона Павела "Твоє щастя залежить від тебе".
План виховного заходу:
1. Мотивація і повідомлення теми.
2. Що таке щастя?
3. Робота в групах
4. Індивідуальна робота лЗроби свій вибір╗
5. Як бути щасливим?
6. Перегляд і обговорення фільму лПлата наперед╗
7. лВідкрита платформа╗
8. Підведення підсумків і прощання з класом.
Доброго дня, учні!
Ми з вами утворили коло для того, щоб показати, що ми Ц рівні, ми маємо однакові потреби, маємо рівні права.
Тему виховного заходу я пропоную вам назвати самим після того, як ви прослухаєте музику.
Вчитель включає уривок із пісні київської рок-групи лЩастя╗ Ц лСніг╗.
А тепер послухайте іншу пісню, що стосується нашого уроку.
Звучить пісня у виконанні Іво Бобула лВсе золото світу╗.
Назва гурту, який співав першу пісню є темою нашого виховного заходу.
Продовження речень, що я скажу, також повТязане з нашою темою:
─ В другій пісні дівчинка поцілувала старого, щоб зробити його Е (щасливим)
─ Жебрак купив дівчинці на всі свої гроші квіти, щоб зробити її Е (щасливою)
Учні під час обговорення вгадують тему уроку.
Тема нашої години спілкування Ц лЩастя╗.
В нашому головному мозку виробляються ендорфіни Ц "гормони щастя". Ендорфіни з'єднуються з опіатними рецепторами, що є в нашому організмі і полегшують проведення нервового імпульсу, який "біжить" в "центр задоволення". Збудження цього нервового центру дає нам відчуття легкості, радості і бадьорості. Допитливі учені, що займалися дослідженням "гормонів щастя " в 70-их роках, покладали величезні надії на їх штучні аналоги. Але всі досліди виявилися невдалими: річ у тому, що звикання до цих речовин виникало набагато швидше, ніж, наприклад, до героїну. Тому небезпечні дослідження були припинені. Проте наука визнає набагато більш нешкідливі способи "ощасливлення" людства. Всі вони ґрунтуються не на введення ендорфінів ззовні, а на посиленні їх синтезу в нашому організмі. Найпростішим способом підвищення концентрації ендорфінів є поїдання шоколаду. Шоколад Ц це відмінний антидепресант. Він стимулює викид ендорфінів, які покращують настрій і підтримують тонус організму. За даними істориків, видана заміж за Людовика XIII, дочка іспанського короля Ганна Австрійська використовувала привезений з батьківщини шоколад як рятівний засіб від самотності і ностальгії.
Вчитель включає MIAMI SOUND MACHINE - ALL BECAUSE OF YOU
Вчитель дає кожному учню шоколадну цукерку лРомашка╗.
Давайте почнемо нашу виховну годину із збільшення "гормонів щастя " в нашому організмі Ц зТїмо шоколадну цукерку.
Пригадаємо українські народні прислів'я та приказки про щастя:
Щастя без розуму Ч торбина дірява.
Вчення в щасті украшає, а в нещасті утішає.
На чуже щастя не впасти.
Кому щастя, тому й доля.
Кому щастя, тому і півень несеться.
На щастя всяке, май серце однаке.
Не родись багатий та вродливий, а родись при долі та щасливий.
Не родися красна, та родися щасна.
Не родись гарний, а родись щасливий; рости великий та будь багатий.
Не родись в платтячку, а родись в щастячку.
Аби щастя, а розум буде.
Бог дасть долю і в чистім полю.
В щасті не без ворога.
Гуляє, як риба в морі.
Дитинка спить, а доля її росте.
З щастям по гриби ходити, з щастям в рибу бродити, а без щастя нігде, ані за поріг.
Як ви думаєте виникло слово ЩАСТЯ?
Відповіді учнів.
Зараз ми розуміємо щастя переважно як внутрішній стан душі, радість, велике задоволення. Однак, якщо звернутися до походження цього слова, зауважує мовознавець Галина Яворська, виявляється, що це значення Ц вторинне. Це слово прасловТянське, воно зберігається зараз у східнословТянських та західнословТянських мовах. Наука свідчить, що спочатку у слова щастя був префікс съ, який колись, вірогідно, мав значення Ухороший, гарнийФ, і корінь част, той самий, що в словах частина, частка, частувати. Отже, щастя Ц це Ухороша частинаФ.
Частина від чого? Мабуть, від спільного добра Ц майна, їжі, тобто того, що забезпечує саме існування людини. Вважається, що таке УщастяФ залежить від дії непідвладних людині сил, від того, яка в неї доля. До речі, доля Ц це теж частина, результат розподілу (доля повТязана з дієсловом ділити). А вже потім це слово почало вживатися і в значенні сили, яка визначає перебіг людського життя. Загалом доля за народними уявленнями Ц це щось незмінне, таке, що надається кожній людині при народженні, а щастя Ц це вже більшою мірою справа випадку. Про це свідчать такі вислови, як УЩасливому Ц щастяФ, УКому щастя, тому й доляФ або: УКому щастя, тому й півень несетьсяФ.
В тому, як вживається слово щастя, відбивається уявлення про те, що добробут та успіх часом залежать від сил мінливих та примхливих. У давніх римлян схожі уявлення були персоніфіковані в образі богині долі Ц Фортуни. У словТян таке мінливе щастя не уособлювалося, але схоже поняття існувало. УЩастя, мов трясця, кого схоче, того й нападеФ (Білецький-Носенко).
УГодина вам щаслива! Щоб ви бачили сонце, світ і діти перед собою!Ф
Такі побажання, так само, як звичні побажання щастя й здоровТя, виконують магічну функцію: сказані слова мають реалізуватися. Звичайно, давні ритуали в сучасному житті, особливо міському, втратили свою цілісність, але навіть те, що лишилося, і передусім словесні формули-побажання, зберігають свою основну функцію Ц сприяти ладові проти безладдя, гармонії та щастю в усіх розуміннях проти хаосу та розпаду.
Поділимось на групи (по 7-8 учнів). Кожна група має виконати завдання: створити за 5 хв. на листку паперу модель щастям для:
1. однієї людини
2. сімТї
3. учня
4. вчителя
Потім лідери представлять нам свої моделі.
Поки учні виконують завдання, вчитель роздає їм різнокольорові листочки для наступної вправи.
Виступ лідерів груп.
А тепер обміняємося своїми проектами по колу (за годинниковою стрілкою). Далі група, яка отримала чужу модель, лруйнує╗ її, імітуючи негантивні фактори, що підринвають щастя. А тепер понверніть авторам зруйнованну модель.
Запитання для обговорення:
─ Що ви відчували, коли руйнувалося ваше щастя?
─ Що ви відчували, коли руйнували чуже щастя?
─
Тепер спробуйте відновити
зруйноване, а лідерів я попрошу зробити свій висновок щодо цього завдання.
В кожної людини своє поняття, що таке щастя, що потрібно для того, щоб бути щасливим.
Більшість виділяють три складові щастя: багатство (гроші, достаток), здоров'я (своє або рідних) і кохання.
Зараз ми визначимо пріоритети серед учнів нашого класу. Вам потрібно визначитися, що для вашого щастя є на першому місці, що Ц на другому і третьому, та прикріпити різнокольорові листочки до відповідних малюнків на дошці. Червоний листочок Ц перше місце, жовтий Ц друге, зелений Ц третє.
червоний |
На першому місці |
жовтий |
На другому місці |
зелений |
На третьому місці |
Вчитель включає музичну композицію P.MAURIAT - EL BIMBO
Учні по черзі групами закріплюють на дошці свої папірці. Потім вчитель вибирає учнів, які рахують листочки. З допомогою вчителя учні роблять висновок.
Вчитель включає музичну композицію NINO ROTA - ROMEO & JULIET
Пропоную вашій увазі книгу лТвоє щастя залежить від тебе╗ Джона Павела.
Вчитель показує книгу.
Коли Бог створив людину, Він дав їй усе для того, аби вона була щасливою. Щастя Ц це природний стан людини. І всі ми можемо навчитися того, як досягти цілковитого вдоволення життям, відчуття глибокого внутрішнього миру і безмежної радості.
Але якщо ми будемо думати, що щасливими нас роблять зовнішні речі чи навіть люди, то наші мрії стати щасливими так і залишатимуться нездійсненними. Бо щастя Ц це внутрішня робота, і залежить воно від нас самих. У цьому переконує автор книги, пропонуючи читачам 10 кроків, для того, аби стати щасливими.
А зараз переглянемо вибрані кадри з кінофільму лПлата наперед╗.
Вчитель включає DVD-програвач і коментує під час перегляду вибрані кадри з кінофільму лПлата наперед╗.
Плата наперед (або Заплати іншому) [2000] Pay It Forward
Виробництво: США. Жанр: мелодрама. Тип: повнометражний фільм, 123 хв.
У ролях: Кевін Спейсі, Хелен Хант, Хейлі Джоел Осмент і ін.Уявіть собі. Ви робите кому-небудь істотну послугу й просите його, або її, віддячити не вас, а трьох інших людей, які, у свою чергу, віддячать ще трьох, і так далі, у світовому масштабі, поширюючи доброту й тепло. Неможливо? Це слово учень Тревор МакКінні не визнає. Хейлі Джоел Осмент у ролі Тревора, що починає ланцюгову реакцію добра заради своєї роботи із соціології в цій трагікомічній і оптимістичній історії. Наскільки діючою може виявитися подібна сердечна ідея?..
Запитання для обговорення:
─ Чи можна вважати Тревора МакКінні щасливим?
─ Від чого ще може людина бути щасливою?
Відповіді учнів. Вчитель роздає учням календарики з побажанням.
Ірина Познухова з міста Львова написала вірш лЩастя╗
Учні читають вірш.
Не той щасливий, хто знайшов багатство,
Не той, хто має гроші і майно.
А той, хто міг звільнитися від рабства,
Гріха земного скинути ярмо.
Не той великий, кому все вдається,
Життя у кого в спокої пливе,
А той, хто через терни продереться
І світло через бурі осягне.
Не в тому щастя, щоби просто жити,
Іти вперед, не дивлячись убік.
А щастя Ц для людей добро творити,
Пліч-о-пліч з вірним другом будь навік.
Тепер зіграємо в гру лВідкрита платформа╗: кожен учасник по черзі говорить побажання собі, іншим, відгуки про урок тощо.
Учні висловлюють свою думку.
Я бажаю вам бути щасливими і робити щасливими інших.
Вчитель і учні встають в коло і прощаються пусканням ліскри добра╗: учні переплітають свої руки щоб ліва рука була зверху, права Ц знизу. Правою рукою беруть ліву руку учня зліва, лівою рукою беруть праву руку учня із правого боку. Після того, як учню стиснуть праву руку Ц він стискує руку в своїй лівій. Коли ліскра╗ пройде коло Ц всі кажуть лДо побачення╗.
Коли учні виходять з класу звучить пісня Стаса Наміна лМы желаем счастья вам╗.
Матеріали до уроку можна отримати: vayu2006@mail.ru
http://www.vayu2006.narod.ru
Ванчицький Анатолій Юрійович, вчитель Оржівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Рівненського району Рівненської області.