”рок ≥з використанн¤м flash-ан≥мац≥й
‘≥зика. 8 клас.
ƒ≥¤ магн≥тного пол¤ на пров≥дник з≥ струмом. ≈лектродвигун пост≥йного струму.
ћета: досл≥дити д≥ю
магн≥тного пол¤ на пров≥дник з≥ струмом; розвивати вм≥нн¤ учн≥в встановлювати
взаЇмозв'¤зки ¤вищ на приклад≥ магн≥тних ≥ електричних ¤вищ-розвивати
спостережлив≥сть учн≥в.
ќбладнанн¤: обладнанн¤ дл¤ демонстрац≥њ д≥њ магн≥тного пол¤ на пров≥дник
з≥ струмом, джерело струму, електродвигун (модель).
’≥д уроку
≤. —амост≥йна
робота (15-20 хв).
артка є1.
1. ћаЇмо два однаков≥ зовн≥ стержн≥. ќдин ≥з них намагн≥чений. як без сторонн≥х
прилад≥в визначити, ¤кий саме?
2. Ќа мал. 1 зображено магн≥тне поле штабового магн≥ту. ¬изначити полюси
магн≥ту.
3. ™ дв≥ однаков≥ за розм≥рами котушки, одна з н≥кел≥нового дроту, ≥ншаЧз
м≥дного. њх почергово приЇднують до одного ≥ того ж джерела струму. яка з
котушок створюЇ сильн≥ше магн≥тне поле?
артка є2.
1. ўо станетьс¤ з≥ штабовим магн≥том, ¤кщо його розпил¤ти на дв≥ р≥вн≥ частини?
2. ¬изначити полюси магн≥ту, зображеного на мал. 2.
3. ¬изначити полюси електромагн≥ту, зображеного на мал. 3.
артка є3.
1. ” пл¤шку з ол≥Їю випадково потрапила голка. як њњ вийн¤ти, не виливаючи ол≥њ?
2. ¬изначити полюси п≥дковопод≥бного магн≥ту, зображеного на мал. 4.
3. „и правильно зображено положенн¤ ст≥йкоњ р≥вноваги магн≥тноњ стр≥лки м≥ж
полюсами електромагн≥ту? (див. мал. 5).
мал.5
артка є4.
1. яким способом можна в≥докремити зал≥зн≥ ошурки в≥д м≥дних?
2. як розташуЇтьс¤ магн≥тна стр≥лка в точц≥ ј магн≥тного пол¤ штабового магн≥ту?
(ћал. 6).
3. ¬изначте полюси електромагн≥ту, зображеного на мал. 7.
II. ќголошенн¤
теми ≥ мети уроку.
III. ¬ивченн¤ нового матер≥алу.
1. —лово
вчител¤.
Ќа попередн≥х уроках ми пересв≥дчилис¤ в тому, що пров≥дники з≥ струмом, ¤к ≥
пост≥йн≥ магн≥ти, мають своњ магн≥тн≥ пол¤. “ому пров≥дник з≥ струмом маЇ д≥¤ти
своњм магн≥тним полем на пост≥йний магн≥т, а пост≥йний магн≥т маЇ д≥¤ти своњм
магн≥тним полем на пров≥дник з≥ струмом, точн≥ше, на рухом≥ електричн≥ зар¤ди.
ѕерев≥римо це на досл≥дах. ”важно простежте за вс≥ма вар≥антами демонстрац≥й.
2. ƒемонструванн¤ досл≥д≥в.
ƒосл≥д1. ¬и¤вленн¤ д≥њ магн≥тного пол¤ на пров≥дник з≥ струмом (за
мал.3.16, с. 141).
ƒосл≥д 2.
ƒемонструванн¤ залежност≥ напр¤му сили јмпера в≥д напр¤му струму в пров≥днику.
ƒосл≥д 3.
«алежн≥сть напр¤му сили јмпера в≥д розташуванн¤ полюс≥в магн≥ту.
3. ≈вристична
бес≥да:
Ч ѕро що св≥дчить перший досл≥д?
Ч „и залежить напр¤м сили, з ¤кою магн≥тне поле д≥Ї на пров≥дник з≥ струмом в≥д
напр¤му струму в пров≥днику?
Чяк залежить ц¤ сила в≥д розташуванн¤ полюс≥в магн≥ту?
4. –озпов≥дь учител¤.
ќтже, сила д≥њ магн≥тного пол¤ на пров≥дник з≥ струмом маЇ певний напр¤м. ÷ю
силу називають силою јмпера. њњ напр¤м можна визначити за правилом л≥воњ руки.
–озгорн≥ть п≥дручники на с. 141, розгл¤ньте мал. 3.17.
(”читель формулюЇ правило л≥воњ руки й ≥люструЇ його досл≥дом, попередньо
визначивши напр¤м руху пров≥дника).
ћодуль ц≥Їњ сили
залежить в≥д:
Х сили струму в пров≥днику
Х довжини активноњ частини пров≥дника (т≥Їњ частини, що знаходитьс¤ в магн≥тному
пол≥)
Х напр¤мку його розм≥щенн¤. ѕро це йтиметьс¤ в старших класах.
5. –озпов≥дь учител¤ (з елементами бес≥ди та демонстрац≥¤ми).
ƒосл≥д 4.(за мал. 3.18, с. 142). ƒ≥¤ пари сил на рамку з≥ струмом,
розташовану в магн≥тному пол≥.
Ч’то хоче
по¤снити обертанн¤ рамки в магн≥тному пол≥?
(якщо учн≥ не
можуть по¤снити, учитель робить це сам, використовуючи мал. 8).
Чяк рухатиметьс¤
рамка, ¤кщо пом≥н¤ти в н≥й напр¤м струму?
Чякщо пом≥н¤ти полюси магн≥ту, рамка теж повернетьс¤ у протилежний б≥к
Чўо потр≥бно дл¤ того, щоб рамка оберталас¤ весь час в одному напр¤м≥?
(«м≥нювати напр¤м струму або м≥н¤ти м≥сц¤ми полюси магн≥ту) ќск≥льки м≥н¤ти
напр¤м струму або м≥сц¤ми полюси магн≥ту вручну практично неможливо, було
знайдено досить простий вих≥д. ƒо к≥нц≥в рамки було припа¤но два п≥вк≥льц¤
(к≥льце, розр≥зане навп≥л), а до п≥вк≥лець притискувалис¤ пружн≥ щ≥тки через ¤к≥
до рамки подававс¤ струм в≥д джерела (вчитель демонструЇ на модел≥).
оли повернути
рамку на 180∞, разом ≥з нею повертаютьс¤ ≥ п≥вк≥льц¤, м≥н¤ючись м≥сц¤ми. “аким
чином струм в≥д (+) джерела подаЇтьс¤ через щ≥тку на одне п≥вк≥льце, а через
п≥воберту на друге п≥вк≥льце. ÷е призводить до зм≥ни напр¤му струму в рамц≥
через кожен п≥воберт, ≥ вона обертаЇтьс¤ в одному напр¤м≥.
6. ƒемонструванн¤.
”читель демонструЇ будову й д≥ю модел≥ електричного двигуна.
IV.
«акр≥пленн¤ вивченого на уроц≥.
1. ¬икористовуючи правило л≥воњ руки, визначте напр¤м сили јмпера у випадках,
зображених на мал. 9 ≥ мал.10.
2. —формулюйте задачу ≥ розв'¤ж≥ть њњ дл¤ випадк≥в, зображених на мал. 11 ≥ мал.
12.
мал. 11
V. ѕ≥дсумки
уроку.
VI. ƒомашнЇ завданн¤.
¬ивч≥ть І 46. ѕродумайте в≥дпов≥д≥ на запитанн¤ (с. 143). ѕ≥дготуйте коротке
пов≥домленн¤ на тему: "якоб≥ Ѕ.—. Ч винах≥дник електродвигуна".
«авантажити цей урок ≥з flash-ан≥мац≥¤ми та додатками